Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 331Wszystkich: 3097580

Był węgiel, dziś są turyści

Fot. Waldemar Brygier
Fot. Waldemar Brygier
2018-04-10 06:45

     Kolej żelazna narodziła się w XIX wieku. To właśnie wtedy, chcąc się rozwijać kopalnie, huty i inne zakłady przemysłowe na Dolnym Śląsku pilnie potrzebowały nowego sprawnego środka transportu. Wobec stale zwiększającej się produkcji konne zaprzęgi nie były już w stanie podołać nowym wyzwaniom i nowej roli. Kolej żelazna połączyła ze sobą i światem dolnośląskie miasta i miasteczka, jeszcze na długo przed pojawieniem się pierwszych samochodów. Dzisiaj to właśnie transport kołowy wiedzie prym w przewozie towarów, natomiast kolej żelazna, obok przewozów towarowych, znalazła dziś jeszcze jedno zastosowanie i odkryła nową rolę, tę związaną z turystyką kolejową.

     Turystyka kolejowa narodziła się już w 1841 roku, kiedy to Thomas Cook, babtysta i stolarz w jednej osobie organizował przejazdy pociągami dla alkoholików na trasie pomiędzy Leicester a Lougborough w Wielkiej Brytanii aby w ten sposób odciągnąć uzależnionych od kieliszka i nałogu i pokazać im piękno rodzinnego kraju. Współcześnie zarządcy wielu linii kolejowych, współpracując z wybranymi biurami podróży, organizują wycieczki dla większych grup turystów. W Szwajcarii, Niemczech, Austrii, a nawet na Węgrzech kolej staje się produktem turystycznym.

     Sama podróż komfortowym pociągiem z przestronnymi oknami, wyposażonym niekiedy w wagon restauracyjny z narodową kuchnią, jest jedną z największych atrakcji. Najbardziej znane są szwajcarskie pociągi turystyczne, których trasy uznano za najpiękniejsze w Europie. Niektóre biura podróży organizują również kilkudniowe wycieczki kolejowe, w taki sposób, aby turyści mogli odwiedzić kilka krajów.

Wyjątkowy jak Dolny Śląsk 

     Choć wiele dawnych tras kolejowych niestety wciąż jeszcze jest zamkniętych dla podróżnych to w ostatnich latach daje się zauważyć wzmożone zainteresowanie koleją i turystyką kolejową. Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej regularnie, co najmniej raz w miesiącu, a w sezonie turystycznym co tydzień organizuje przejazdy zabytkowymi historycznymi pociągami po historycznych trasach Dolnego Śląska.

     Miejsc godnych zobaczenia jest w naszym regionie bardzo dużo, a w dodatku do większości z nich można przecież było kiedyś dostać się koleją. To właśnie Dolny Śląsk posiada niezwykle różnorodne i malownicze trasy kolejowe, a przy tym znakomicie rozwiniętą infrastrukturę kolejową. Niektóre z nich, tak jak linia 286 ( Kłodzko - Wałbrzych), 285 ( Wrocław - Jedlina-Zdrój) 283 (Jelenia Góra - Lwówek Śląski) uważane za prawdziwe cuda sztuki inżynierskiej. Linie te biegną przez tereny szczególnie atrakcyjne krajobrazowo i często same w sobie stanowią atrakcję turystyczną. Wiele linii jest bogatych w historię i wartości architektoniczne oraz przebiega przez liczne mosty, wiadukty i tunele, które same w sobie mogą okazać się dodatkowym atutem podróży.

     Ochrona tego dziedzictwa jest nie tylko naszym obowiązkiem, ale też przywilejem. Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej – jedyna na terenie Śląska placówka muzealna podejmująca planową ochronę dziedzictwa kolejowego w latach 2014-2016 wyremontowała zabytkowy skład i rozpoczęła od 3 lat organizację Muzealnych Pociągów Specjalnych po najpiękniejszych trasach Dolnego Śląska. Pociągi prowadzone są przez zabytkową polską lokomotywę parową TKt48-18 z 1951 r. Podróżni mają okazję odbyć podróż w historycznych wagonach z lat 1928-1930, wyprodukowanych w renomowanej wrocławskiej wytwórni Linke Hofmann Werke.

Michał Wychodil

 


Zobacz także:
przejazd pociągiem muzealnym "Tkacz" (7 kwietnia 2018 r.) 
     Zapraszamy do udziału w przejeździe Muzealnego Pociągu Specjalnego TKACZ relacji Jaworzyna Śląska – Kamienna Góra – Jaworzyna Śląska. Przejazdu o tyle wyjątkowego, że po nieuczęszczanej linii kolejowej 298… Po drodze muzealny skład odwiedzi m.in. Wałbrzych, Boguszów Gorce i Sędzisław.
przejazdy muzealnym pociągiem z Kamiennej Góry do Sędzisławia 
     W związku z wizytą w Kamiennej Górze Muzealnego Pociągu Specjalnego TKACZ w dn. 7.04.2018 r. wszystkich mieszkańców Kamiennej Góry, Sędzisławia i okolic zapraszamy do przejazdów muzealnym składem na krótkich trasach z Kamiennej do Sędzisławia.
przejazd zabytkowym skąłdem na Paradę Parowozów w Wolsztynie 
     Wielkimi krokami zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń w sercu i życiu każdego miłośnika dawnej techniki – bo nie tylko parowozów – wolsztyńska Parada Parowozów. Tradycją jest już udział Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w tym wyjątkowym wydarzeniu z lokomotywą parową TKt48-18. Od 4 lat parowóz ów prowadzi do Wolsztyna Muzealny Pociąg Specjalny PIAST ŚLĄSKI.
Diesel Fest - Majówka w Jaworzynie Śląskiej 
     Podczas tegorocznej  Majówki t.j. od 28 kwietnia do 6 maja tradycyjnie - już od 2014 roku Muzeum Kolejnictwa na Śląsku organizuje Diesel Fest – Festiwal Lokomotyw Spalinowych. Celem wydarzenia jest przybliżenie odwiedzającym w tych dniach Muzeum, lokomotyw spalinowych, pokazanie ich wpływu i znaczenia dla historii i rozwoju kolejnictwa. 

     Serdecznie zapraszamy !

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • manki2018-04-12 07:11

    Ale po co komu druga nitka torów? Bo kiedyś była? Absurdalne myślenie!

  • Paweł2018-04-11 17:45

    NAJPIĘKNIEJSZA linia kolejowa w Polsce, między KŁODZKIEM i WAŁBRZYCHEM została OKALECZONA przez Rosjan , którzy rozebrali jeden tor. Wstyd , że tyle lat po wojnie i nie potrafiono przywrócić pierwotnego stanu. Stalin zza grobu z Polaków się śmieje.

Komentarz
Facebook