Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-04-13 22:11

    Przedstawiamy Wlastimila Hofmana również jako człowieka poezji, w której, jak i w malarstwie, dawał wyraz swemu wewnętrznemu, duchowemu światu. Znaczącą część informacji o życiu artysty dostarczyła korespondencja jego i jego żony, udostępniona przez przyjaciół malarza i zbieraczy a także opowieści mieszkańców Szklarskiej Poręby. Materiał ilustracyjny w większości stanowią zdjęcia rodzinne Hofmanów oraz czarno-białe i barwne reprodukcje znanych i nieznanych obrazów malarza

  • 2018-03-31 09:32

    Miedzianka to takie miejsce, gdzie… czas płynie w drugą stronę. Od tego, co jest, do tego, co było, przez co jej dziejowy koniec okazuje się… jej początkiem. Tutejsza czasoprzestrzeń zakrzywia się, wywołując przejmujący dreszcz, który im dłużej tutaj jesteśmy, tym bardziej czegoś się od nad domaga. Ale czego? Spośród resztek murów słyszymy cichutkie: Memento…

  • 2018-03-26 22:23

    Oddajemy do rąk czytelników pierwszą publikację dotyczącą kulinarnych przepisów pogranicza śląsko-łużyckiego. Kuchnia i przepisy kulinarne stanowią jeden z najistotniejszych elementów kultury narodów, narodowości i religii, mają również znaczący wpływ na ogólne utożsamianie się z grupą i miejscem. Kuchnia naszego regionu bogato czerpie ze smaków grup narodowościowych, etnicznych i religijnych, które osiedliły się na tym terenie po II wojnie światowej

  • 2018-03-11 17:36

    Marcowy numer magazynu turystyki rowerowej "Rowertour", jak zwykle przynosi wiele ciekawych artykułów opisujących rowerowe podróże, nie tylko w Polsce, czy Europie, ale i na świecie. Nie znajdziemy w tym numerze tematów sudeckich, ale przecież nie samymi Sudetami człowiek żyje, zapraszamy więc m.in. w podróż z Gniezna do Budziszyna, na Podhale, do Małopolski, a także do Francji, RPA i na Nordkapp. Oprócz tego sporo porad technicznych...

  • 2018-03-03 20:44

    „Atlas Historyczny Miast Polskich” to projekt realizowany od 1993 roku pod patronatem Międzynarodowej Komisji Historii Miast, która już od 1965 roku zajmuje się opracowywaniem atlasów historycznych miast europejskich w celu „stworzenia bazy źródłowej do badań porównawczych nad urbanizacją Europy  i przemianami przestrzennymi miast”.  Każdy atlas składa się z części opisowej (w dwóch językach – miejscowym i angielskim), przedstawiającej przemiany urbanistyczne na przestrzeni wieków oraz ze zbioru map

Wizyt:
Dzisiaj: 169Wszystkich: 2575384

Był węgiel, dziś są turyści

Fot. Waldemar Brygier
Fot. Waldemar Brygier
2018-04-10 06:45

     Kolej żelazna narodziła się w XIX wieku. To właśnie wtedy, chcąc się rozwijać kopalnie, huty i inne zakłady przemysłowe na Dolnym Śląsku pilnie potrzebowały nowego sprawnego środka transportu. Wobec stale zwiększającej się produkcji konne zaprzęgi nie były już w stanie podołać nowym wyzwaniom i nowej roli. Kolej żelazna połączyła ze sobą i światem dolnośląskie miasta i miasteczka, jeszcze na długo przed pojawieniem się pierwszych samochodów. Dzisiaj to właśnie transport kołowy wiedzie prym w przewozie towarów, natomiast kolej żelazna, obok przewozów towarowych, znalazła dziś jeszcze jedno zastosowanie i odkryła nową rolę, tę związaną z turystyką kolejową.

     Turystyka kolejowa narodziła się już w 1841 roku, kiedy to Thomas Cook, babtysta i stolarz w jednej osobie organizował przejazdy pociągami dla alkoholików na trasie pomiędzy Leicester a Lougborough w Wielkiej Brytanii aby w ten sposób odciągnąć uzależnionych od kieliszka i nałogu i pokazać im piękno rodzinnego kraju. Współcześnie zarządcy wielu linii kolejowych, współpracując z wybranymi biurami podróży, organizują wycieczki dla większych grup turystów. W Szwajcarii, Niemczech, Austrii, a nawet na Węgrzech kolej staje się produktem turystycznym.

     Sama podróż komfortowym pociągiem z przestronnymi oknami, wyposażonym niekiedy w wagon restauracyjny z narodową kuchnią, jest jedną z największych atrakcji. Najbardziej znane są szwajcarskie pociągi turystyczne, których trasy uznano za najpiękniejsze w Europie. Niektóre biura podróży organizują również kilkudniowe wycieczki kolejowe, w taki sposób, aby turyści mogli odwiedzić kilka krajów.

Wyjątkowy jak Dolny Śląsk 

     Choć wiele dawnych tras kolejowych niestety wciąż jeszcze jest zamkniętych dla podróżnych to w ostatnich latach daje się zauważyć wzmożone zainteresowanie koleją i turystyką kolejową. Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej regularnie, co najmniej raz w miesiącu, a w sezonie turystycznym co tydzień organizuje przejazdy zabytkowymi historycznymi pociągami po historycznych trasach Dolnego Śląska.

     Miejsc godnych zobaczenia jest w naszym regionie bardzo dużo, a w dodatku do większości z nich można przecież było kiedyś dostać się koleją. To właśnie Dolny Śląsk posiada niezwykle różnorodne i malownicze trasy kolejowe, a przy tym znakomicie rozwiniętą infrastrukturę kolejową. Niektóre z nich, tak jak linia 286 ( Kłodzko - Wałbrzych), 285 ( Wrocław - Jedlina-Zdrój) 283 (Jelenia Góra - Lwówek Śląski) uważane za prawdziwe cuda sztuki inżynierskiej. Linie te biegną przez tereny szczególnie atrakcyjne krajobrazowo i często same w sobie stanowią atrakcję turystyczną. Wiele linii jest bogatych w historię i wartości architektoniczne oraz przebiega przez liczne mosty, wiadukty i tunele, które same w sobie mogą okazać się dodatkowym atutem podróży.

     Ochrona tego dziedzictwa jest nie tylko naszym obowiązkiem, ale też przywilejem. Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej – jedyna na terenie Śląska placówka muzealna podejmująca planową ochronę dziedzictwa kolejowego w latach 2014-2016 wyremontowała zabytkowy skład i rozpoczęła od 3 lat organizację Muzealnych Pociągów Specjalnych po najpiękniejszych trasach Dolnego Śląska. Pociągi prowadzone są przez zabytkową polską lokomotywę parową TKt48-18 z 1951 r. Podróżni mają okazję odbyć podróż w historycznych wagonach z lat 1928-1930, wyprodukowanych w renomowanej wrocławskiej wytwórni Linke Hofmann Werke.

Michał Wychodil

 


Zobacz także:
przejazd pociągiem muzealnym "Tkacz" (7 kwietnia 2018 r.) 
     Zapraszamy do udziału w przejeździe Muzealnego Pociągu Specjalnego TKACZ relacji Jaworzyna Śląska – Kamienna Góra – Jaworzyna Śląska. Przejazdu o tyle wyjątkowego, że po nieuczęszczanej linii kolejowej 298… Po drodze muzealny skład odwiedzi m.in. Wałbrzych, Boguszów Gorce i Sędzisław.
przejazdy muzealnym pociągiem z Kamiennej Góry do Sędzisławia 
     W związku z wizytą w Kamiennej Górze Muzealnego Pociągu Specjalnego TKACZ w dn. 7.04.2018 r. wszystkich mieszkańców Kamiennej Góry, Sędzisławia i okolic zapraszamy do przejazdów muzealnym składem na krótkich trasach z Kamiennej do Sędzisławia.
przejazd zabytkowym skąłdem na Paradę Parowozów w Wolsztynie 
     Wielkimi krokami zbliża się jedno z najważniejszych wydarzeń w sercu i życiu każdego miłośnika dawnej techniki – bo nie tylko parowozów – wolsztyńska Parada Parowozów. Tradycją jest już udział Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w tym wyjątkowym wydarzeniu z lokomotywą parową TKt48-18. Od 4 lat parowóz ów prowadzi do Wolsztyna Muzealny Pociąg Specjalny PIAST ŚLĄSKI.
Diesel Fest - Majówka w Jaworzynie Śląskiej 
     Podczas tegorocznej  Majówki t.j. od 28 kwietnia do 6 maja tradycyjnie - już od 2014 roku Muzeum Kolejnictwa na Śląsku organizuje Diesel Fest – Festiwal Lokomotyw Spalinowych. Celem wydarzenia jest przybliżenie odwiedzającym w tych dniach Muzeum, lokomotyw spalinowych, pokazanie ich wpływu i znaczenia dla historii i rozwoju kolejnictwa. 

     Serdecznie zapraszamy !

 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • manki2018-04-12 07:11

    Ale po co komu druga nitka torów? Bo kiedyś była? Absurdalne myślenie!

  • Paweł2018-04-11 17:45

    NAJPIĘKNIEJSZA linia kolejowa w Polsce, między KŁODZKIEM i WAŁBRZYCHEM została OKALECZONA przez Rosjan , którzy rozebrali jeden tor. Wstyd , że tyle lat po wojnie i nie potrafiono przywrócić pierwotnego stanu. Stalin zza grobu z Polaków się śmieje.

Komentarz
Facebook