Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2018-12-06 07:28

    Teza o roli, jaką artystyczne i handlowe środowisko XV-wiecznej Norymbergi miało odegrać w kształtowaniu późnogotyckiego malarstwa na Śląsku, znalazła się w wielu opracowaniach literatury przedmiotu powstałej w ciągu ostatnich dwóch stuleci. Większość badaczy, dociekając genezy obecności nowych rozwiązań formalno-stylowych i ikonograficznych w malarstwie śląskim w latach około 1440–1520, poszukiwało ich zwłaszcza w ścisłych kontaktach handlowych Wrocławia z Norymbergą

  • 2018-12-02 16:55

    Niniejsza książka jest ostatnią z pięciu tomów poświęconych dziejom szlacheckich i arystokratycznych rezydencji w Sudetach, na ich pogórzu i przedgórzu, tak po ich czeskiej jak i polskiej stronie. Autor, historyk z wykształcenia i krajoznawca z powołania, opisuje tu dzieje, także te najnowsze, 46 wybranych zamków, pałaców i dworów na terenie polskich Sudetów Wschodnich, zwłaszcza na obszarze ich północnego Przedgórza, charakteryzującego się bogactwem tego rodzaju obiektów

  • 2018-11-25 09:43

    W okresie od XV do połowy XVI w. na Śląsku wznoszono kościoły halowe o trzech typach układów przestrzennych: z prezbiterium jednonawowym, z prezbiterium trójnawowym halowym zakończonym trzema wielobokami (występujące wcześniej), z prezbiterium halowym z obejściem (nowy układ), niekiedy z kaplicami przy prezbiterium lub korpusie. Budowle były wysokie, ale nie przesadnie wysmukłe. Wnętrza naw przekrywano nowymi typami sklepień

  • 2018-11-22 19:08

    Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów Europy Środkowej. Nieoceniona w tym zasługa zamków, pałaców i dworów, które w takiej obfitości już nigdzie w Polsce nie występują. Majestat Książa, Czochy czy Kliczkowa jest zwierciadłem, w którym lubimy się przeglądać. Z zachwytem i beztroską, zwykle nieświadomi jak wielki, ziejący przerażającą pustką mrok kryje się po drugiej stronie lustra

  • 2018-11-22 18:49

    W 1938 roku naziści wysadzili w powietrze największą po berlińskiej synagogę w Niemczech. Nikt sobie wówczas nie wyobrażał, że to zwiastun przerażającego gruzowiska, w jakie zamieni Wrocław II wojna światowa. Wedle komunistycznej propagandy finałem tej masakry było zakończenie walk i niezwłoczna odbudowa. Jednak Wrocław długo jeszcze był celem rabunku i barbarzyńskiej eksploatacji, z pejzażu miasta znikały zabytki

Wizyt:
Dzisiaj: 332Wszystkich: 3097581

Nikt nie chce linii kolejowej

Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz
Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz
2018-04-10 10:33

     Niepowodzeniem zakończyła się trzecia próba sprzedaży linii kolejowej z Velkiej Kraší do Vidnavy na ziemi jesenickiej. Nikt nie przystąpił do ogłoszonego przetargu, mimo że cena po raz kolejny została obniżona. Pierwotnie próbowano linię sprzedać za niemal 4 miliony koron, obecna jej cena to 560 tysięcy koron. Linia liczy sobie 4,5 kilometra.

     Kolejnym krokiem właściciela linii będzie przekazanie jej za darmo Ministerstwu Obrony jako obiekt strategiczny, a jeśli Ministerstwo nie wyrazi zainteresowania, zostanie ona zaproponowana lokalnemu samorządowi. Jeśli i samorząd nie zechce linii kolejowej (w przypadku przejęcia ciążyłby na nim obowiązek jej utrzymania), wyczerpie to wszystkie możliwości jej zbycia i będzie mogła zostać rozebrana, co z kolei pozwoli na wykorzystanie torowiska w innym celu, np. jako trasy rowerowej.

     Linia kolejowa z Velkiej Kraší do Vidnavy otwarta została w 1897 roku. 15 lat później przedłużona została do Nysy (uroczyste otwarcie nastąpiło 8 maja 1912 roku). Po II wojnie światowej transgraniczna komunikacja została wstrzymana, a linia rozebrana. Na odcinku z Nysy do Kałkowa ruch wstrzymano w 1974 roku, później linię rozebrano, po czeskiej stronie przewozy pasażerskie zakończono w 2010 roku i nie jest planowane ich wznowienie.

Waldemar Brygier – NaszeSudety 
 

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

  • Hanyz2018-04-10 21:18

    Desítkám železničních tratí hrozí omezení rychlosti, někde i na 10 km/h
    https://ekonomika.idnes.cz/dan-tok-dopis-adriana-krnacova-jaroslava-jermano va-linky-praha-p7i-/eko-doprava.aspx?c=A180409_153022_eko-doprava_ane

    I pod tym jest artykuł, że za wszystko mogą Polacy:
    Poláci zdržují vlaky
    https://ekonomika.idnes.cz/polaci-zdrzuji-ceske-vlaky-ddj-/eko-doprava.asp x?c=A151113_130643_eko-doprava_suj

Komentarz
Facebook