Mapy, przewodniki
Wyszukiwarka
Kalendarz imprez
Subskrypcja

Nowe wydawnictwa
  • 2019-12-22 09:01

    Rok 2019 przyniósł wiele ciekawych pozycji wydawniczych, które wzbogaciły księgozbiory niejednego miłośnika Sudetów. Z pewnością do grona najcenniejszych, najbardziej wartościowych pozycji należy kolejny tom potężnej monografii Gór Izerskich, tym razem z podtytułem „O historii i sztuce do 1813 roku” (O historii a umění do roku 1813). Wydana przez Wydawnictwo RK, książka liczy sobie blisko 460 stron

  • 2019-12-20 09:08

    Towarzysząca wystawie "Willmann. Opus magnum" książka ma odmienny charakter od tych wszystkich - a wydano ich niemało, zwłaszcza ostatnimi czasy - które świadczą o jego ponadprzeciętnym talencie artystycznym. Do tej publikacji zaprosiliśmy tylko niewielu historyków i konserwatorów sztuki, natomiast przede wszystkim zapraszaliśmy profesjonalistów szeroko pojętej nauki i kultury

  • 2019-12-13 11:07

    Jest takie miasto, do którego w 1945 roku przyjechała Triller, Eugenia Triller, i ocaliła je od zapomnienia. O godzinie 11.45 podają tam obiad składający się z błękitnego pstrąga górskiego i tzw. śląskiej bomby, a w eleganckich kieliszkach kołysze się wino Karkonoszy. Miłośnicy wycieczek wyruszają tramwajem z placu Zamkowego do Sobieszowa i dalej pieszo wędrują na zamek Chojnik. Kinomani szturmują salę teatralną „Apollo” ze szklanym świetlikiem na suficie

  • 2019-11-21 22:53

    Zamek Chojnik w Sobieszowie to górska warownia wzniesiona przez książąt piastowskich dla obrony Śląska przed najazdem wrogów. Dziwnym i tragicznym zbiegiem okoliczności przetrwała dokładnie tak długo, jak żywot tego rodu! Ostatni z dynastii Piastów Śląskich zmarł w 1675 roku. W tym samym roku w zamek uderzył piorun, powodując wielki pożar. Warownia nigdy nie została odbudowana przez Schaffgotschów,  jeden z najzamożniejszych rodów na Śląsku

  • 2019-11-19 22:28

    Michael Willmann (1630-1706) był bez wątpienia najwybitniejszym śląskim malarzem, autorem tak znakomitych dzieł jak lubiąski cykl Męczeństw Apostołów czy dekoracja freskowa w kościele pw. św. Józefa w Krzeszowie. W świadomości przeciętnego mieszkańca Śląska wciąż jednak pozostaje on artystą mało znanym, na temat którego często powielane są błędne informacje i obiegowe opinie

Które z n/w pasm jest Twoim ulubionym?
Sonda
Wizyt:
Dzisiaj: 2184Wszystkich: 3922175

Porsche we Vratislavicach nad Nisą

2015-02-06 21:27

     Zdjęcia z wystawy prezentujacej życie i dorobek słynnego na cały świat konstruktora pojazdów, Ferdynanda Porsche, który urodził się we Vratislavicach. Wystawa miała swe miejsce w sali wystawienniczej miejscowego domu kultury. Zdjęcia archiwalne, bo Vratislavice nie chcą Porschego. A dlaczego nie chcą? Możecie przeczytać o tym na naszej stronie:

Porsche zniknie z tablicy we Vratislavicach 
Ferdynand Porsche na cenzurowanym 

3 września 1875
Urodził się w Maffersdorfie (Vratislavice nad Nisą) w rodzinie blacharza Antonego Porsche, jako trzecie z pięciorga dzieci

1898 - 1905
Pracował dla firmy Lohner, gdzie skonstruował rewolucyjny jak na swoje czasy elektromobil, który pobił wiele rekordów prędkości i wzbudził wielkie zainteresowanie na wystawie światowej w Paryzu, w 1900 roku

17 października 1903
Ożenił się we Vratislavicach nad Nisą z Alojzą Johanną Keasovą, z którą miał córkę Luisę i syna Ferdynada Antona Ernesta, zwanego "Ferry"

1906 - 1923
Główny konstruktor w firmie Austro-Daimler

1912
Został mianowany rycerzem Orderu Franciszka Józefa za zasługi dla przemysłu wojennego. Między innymi skonstruował  pojazd do transportu ciężkich moździerzy

1916
Otrzymał krzyż waleczny austriackiego cesarskiego Orderu Franciszka Józefa za wybitne zasługi w dziedzinie techniczno-wojskowej

1917
Otrzymał doktorat honorowy w dziedzinie nauk technicznych w Wyższej Szkole technicznej w Wiedniu

1923 - 1929
Pełnił funkcję dyrektora technicznego w firmie Daimler Motoren Gesselschaft (późniejszy Austro-Daimler) w Stuttgarcie. Skonstruował szereg szybkich samochodów wyścigowych

1924
Otrzymał honorowy doktorat nauk technicznych w Wyższej Szkole Technicznej w Stuttgarcie

1926
Król Vikto Emanuel II mianował go rycerzem Orderu Korony Włoch

1929 - 1930
Przeszedł do konkurencyjnej spółki Steyr-Werken, która jednak po roku zbankrutowała w okresie wielkiego kryzysu

1931
Założył w Stuttgarcie własne biuro projektowe, w którym zatrudnił szereg wybitnych inżynierów. Z jego biura wyszedł projekt legendarnego samochodu dla ludu (volkswagena)

1933
Po raz pierwszy spotkał się z kanclerzem Rzeszy, Adolfem Hitlerem i później Ferdynand Porsche otrzymał zamówienie na projekt ludowego samochodu (volkswagen)

1935
Zmienił swe dotychczasowe, czechosłowackie obywatelstwo, na obywatelstwo niemieckie

1939 - 1945
Współpracuje przy projekcie ciężkiego czołgu "Tygrys", działa Ferdinand (Słoń) oraz terenowego wojskowego pojazdu KdF

1940
Otrzymał Niemiecką Nagrodę Narodową, był mianowany profesorem honorowym i stał się doradcą w przemyśle zbrojeniowym

1942
Hitler odznaczył go Krzyżem Walecznych za zasługi I stopnia, za pracę przy czołgu "Tygrys"

1945 - 1947
Aresztowany przez Francuzów, wspólnie z synem Ferrym i Antonem Piechem, spędził dwa lata we francuskim więzieniu

30 stycznia 1951
Zmarł w wieku 75 lat w niemieckim Stuttgarcie na zawał serca, pochowany został w austriackim Zell am See. Część jego rodziny pochowana jest na cmentarzu we Vratislavicach nad Nisą

  • Dodaj link do:
  • facebook.com
 

Komentarze

Komentarz
Facebook