Nikt nie chce linii kolejowej

  • Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz

    Pociąg na linii Velká Kraš - Vidnava; źródło: vidnava.blog.cz

     Niepowodzeniem zakończyła się trzecia próba sprzedaży linii kolejowej z Velkiej Kraší do Vidnavy na ziemi jesenickiej. Nikt nie przystąpił do ogłoszonego przetargu, mimo że cena po raz kolejny została obniżona. Pierwotnie próbowano linię sprzedać za niemal 4 miliony koron, obecna jej cena to 560 tysięcy koron. Linia liczy sobie 4,5 kilometra.

     Kolejnym krokiem właściciela linii będzie przekazanie jej za darmo Ministerstwu Obrony jako obiekt strategiczny, a jeśli Ministerstwo nie wyrazi zainteresowania, zostanie ona zaproponowana lokalnemu samorządowi. Jeśli i samorząd nie zechce linii kolejowej (w przypadku przejęcia ciążyłby na nim obowiązek jej utrzymania), wyczerpie to wszystkie możliwości jej zbycia i będzie mogła zostać rozebrana, co z kolei pozwoli na wykorzystanie torowiska w innym celu, np. jako trasy rowerowej.

     Linia kolejowa z Velkiej Kraší do Vidnavy otwarta została w 1897 roku. 15 lat później przedłużona została do Nysy (uroczyste otwarcie nastąpiło 8 maja 1912 roku). Po II wojnie światowej transgraniczna komunikacja została wstrzymana, a linia rozebrana. Na odcinku z Nysy do Kałkowa ruch wstrzymano w 1974 roku, później linię rozebrano, po czeskiej stronie przewozy pasażerskie zakończono w 2010 roku i nie jest planowane ich wznowienie.

Waldemar Brygier – NaszeSudety 
 

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl