Nowe logo Náchodu budzi kontrowersje
Władze sąsiadującego z Kudową-Zdrojem Náchodu wybrały nowe logo swego miasta, które będzie wykorzystywane między innymi w materiałach promocyjnych. Zaprezentowany znak graficzny spotkał się jednak z ostrą krytyką internautów, którzy wskazują podobieństwo litery N do znaku firnowego Nespresso, a także oburzają się na wydane 150 tysięcy koron, gdy podobne elementy graficzne można kupić w internetowych bazach grafik za mniej niż 150 koron. Pojawiły sę również ośmieszające logo memy, na których obrócona o 90 stopni litera N tworzy literę Z i tym samym powstaje słowo Záchod, co w języku czeskim oznacza ubikację.
Jan Birke, starosta Náchodu wyjaśnił na konferencji prasowej, że kolory stylizowanej litery N oznaczają bogactwo regionu, którymi są zieleń i woda. Zawierają się w tych kolorach zarówno malownicze wzgórza wokół miasta, jak i równie piękne miejsca w dolinie rzeki Metuji. Obie te wartości spaja Náchod, który symbolizuje litera N, powstała z dwóch łączących się ze sobą wstęg. Jest to również wyraz dominacji miasta nad regonem.
Rzeczniczka prasowa náchodskiego ratusza, Nina Adlof, potwierdziła że wbudzająca kontrowersje ltera N została zakupiona z ogólnie dostępnych baz. Jak podkreśliła, to normalna procedura, bo z podobnych baz korzystają także profesjonalni graficy. Logo zostało zakupione, by nikt nie posądzał urzędników o plagiat, a następnie dostosowane do potrzeb miasta. Dodała również, że jest świadoma iż nie wszystkim nowe logo będzie się podobało, ale w przeszłości było wiele podobnych przykładów reakcji na nowe rzeczy, które z czasem okazały się akceptowane i lubiane.