Weekend z filmem amerykańskim

     Przed nami ostatnie dni z filmem w ramach siódmej edycji Festiwalu Filmów Amerykańskich. Jeśli Wasze podróżnicze ścieżki zawiodą Was na Dolny Śląsk, zajrzyjcie do Wrocławia, do Kina Nowe Horyzonty i wybierzcie jeden z blisko 80 seansów, podczas których zobaczymy najciekawsze amerykańskie produkcje, nie tylko te starsze, ale również zupełnie nowe filmy. Przekrój prezentowanych dzieł jest ogromny, jak kino amerykańskie, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. My polecamy pięć filmów, które naszym zdaniem zasługują na szczególną uwagę…

 


Jamnik (Wiener-Dog), reż. T. Solondz, USA, 2016
Społeczeństwo jest niemiłe – od trzech dekad mówi w swoich filmach Todd Solondz. Rozczarowany ludzką głupotą, hipokryzją i okrucieństwem reżyser tym razem w centrum uwagi stawia czworonożnego pupila. „Jamnik” to pokraczna odyseja po amerykańskich miasteczkach i domostwach, zaludnionych typowymi dla Solondza dziwakami i bliskimi rozpaczy samotnikami. „Jamnik”, inspirowany filmem „Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona o zmieniającym właścicieli osiołku, jest zbiorem epizodów, które układają się w odpychający, pełen mizantropii obraz współczesnej (post)ludzkiej kondycji. Komedia człowiecza obserwowana przez jamnika nie musi być wcale śmieszna – niewykluczone, że jest naprawdę straszna. [Sebastian Smoliński]

 

Kivalina, reż. G. Abatemarco, USA, 2016
Spotkania na krańcach świata: reżyserka Gina Abatemarco bierze przykład z Wernera Herzoga i wyrusza z kamerą w miejsce, o którym dawno już zapomniano. W swoim pełnometrażowym debiucie – jego zrobienie zajęło jej aż siedem lat – pokazuje życie plemienia Inupiaq, wywiezionego przez rząd amerykański na małą wysepkę w stanie Alaska i pozostawionego na pastwę bezlitosnej natury. Gina Abatemarco portretuje chylący się ku upadkowi świat, w którym tradycja zderza się z biurokracją, a walka starszych o zachowanie własnej tożsamości nie znajduje zrozumienia u marzących o innej przyszłości młodych. W obliczu nadchodzących zmian Inupiaqom nie pozostaje nic innego, jak tylko czekać na zbliżający się koniec. A przy okazji choć trochę cieszyć się życiem. [Marta Bałaga]

 

Zwierzęta nocy (Nocturnal Animals), T. Ford, USA, 2016
W swoim drugim pełnym metrażu Tom Ford prowadzi narrację dwutorowo. Właścicielka galerii sztuki Susan (Amy Adams) odnosi w życiu zawodowym sukces za sukcesem. Prywatnie nie wiedzie jej się już tak dobrze. Cierpi na bezsenność, a do tego jej drugi mąż Hutton (Armie Hammer) nie jest czuły. Pewnego dnia dostaje w prezencie nieopublikowaną jeszcze powieść pierwszego męża, wrażliwca Edwarda (Jake Gyllenhaal), któremu na odchodnym powiedziała wiele gorzkich słów. Kiedy Hutton wyjeżdża na jedną z licznych i niekoniecznie samotnych delegacji, Susan z miejsca oddaje się lekturze. Kolejne rozdziały książki okazują się coraz bardziej brutalne i przerażające, a czytelniczka coraz głębiej zanurza się w fascynującej historii. [Magdalena Maksimiuk]

 

Człowiek-scyzoryk (Swiss Army Man), D. Kiwan, D. Scheinert, USA, 2016
Zdesperowany rozbitek Hank (Paul Dano) próbuje popełnić samobójstwo, wieszając się na lianie. W ostatniej chwili dostrzega na brzegu ciało młodego mężczyzny (Daniel Radcliffe) i biegnie na pomoc. Na próżno. Okazuje się jednak, że chociaż Manny (tak nazywa topielca nasz bohater) nie żyje, może być całkiem przydatny. Oczywiście o ile właśnie nie wytwarza całkiem osobliwych odgłosów. Hank postanawia więc zabrać go ze sobą w poszukiwaniu ratunku, a podróży przez dżunglę towarzyszy wiele absurdalnych i nietypowych sytuacji. Film oryginalnego reżyserskiego tandemu to twórcza reinterpretacja historii Robinsona Crusoe, z odrobiną czarnego humoru, nutą surrealizmu i kroplą szaleństwa. Najlepszym podsumowaniem są jednak słowa Dana Kwana: to nasz najgłupszy i jednocześnie najbardziej osobisty pomysł, pomieszaliśmy różne idee, żeby zobaczyć, co się stanie. [Magdalena Maksimiuk]

 

Stylistka (Personal Shopper), D. Assayas, Francja, 2016
Amerykanka w Paryżu. Maureen zarabia na życie jako asystentka i stylistka znanej z pierwszych stron gazet celebrytki Kyry. Choć początkowo jej praca ogranicza się do odbierania ze sklepów kreacji, Maureen szybko zaczyna przekraczać kolejne granice – pod nieobecność pracodawczyni zostaje na noc w jej luksusowym mieszkaniu oraz przymierza bajecznie drogie ubrania. Maureen ma też inną, znacznie mroczniejszą tajemnicę. Jest utalentowanym medium, a za jej przyjazdem do Francji stoi nie tyle chęć zarobienia pieniędzy, ile pragnienie skontaktowania się ze zmarłym bratem bliźniakiem Lewisem. [Marta Bałaga]

[opisy filmów pochodzą ze strony 7AFF]

 


Zobacz także:
strona www 7. Festiwalu Filmów Amerykańskich 

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl