Zabytkowy parowóz powiezie turystów

  • źródło: České dráhy

    źródło: České dráhy

  • Fot. Pavel Stejskal

    Fot. Pavel Stejskal

  • źródło: Pardubický kraj

    źródło: Pardubický kraj

  • źródło: Pardubický kraj

    źródło: Pardubický kraj

 

     Radni kraju pardubickiego wybrali firmę, która za kwotę nieco ponad 12,5 miliona koron (ponad dwa miliony złotych polskich) wyremontuje zabytkową lokomotywę parową o numerze 310.922. Parowóz będzie ciągnął wagony podczas tzw. nostalgicznych jazd w okolicach Dolnej Lipki. Ma to związek z budową regionalnego muzeum kolejowego – władze kraju chcą, aby parowóz był uzupełnieniem muzeum kolejowego, które właśnie powstaje w Dolnej Lipce.

     Z wyborem firmy remontowej nie było większego problemu, bowiem wśród ofert na remont parowozu, znalazła się tylko oferta firmy 1. Kolíńská lokomotivní, która zaproponowała cenę 12 577 828,52 koron. Była to cena o 130 000 koron niższa niż zakładano pierwotnie w planach remontowych lokomotywy.

     Maszyna przejdzie gruntowny remont, obejmujący również jej wygląd zewnętrzny. W opisie technicznym nadchodzącej naprawy czytamy, że kolorystyka będzie zgodna z obowiązującymi przepisami ČSD – błyszcząca czerń. Popielnik i pozostałe elementy żeliwne będą matowo czarne, a wnętrze kabiny w kolorze ochry. Elementy z metali kolorowych zostaną wypolerowane, zakonserwowane i pozostawione bez dodatkowego malowania. Niektóre elementy, np. dolna część zbiornika na węgiel, uległy zniszczeniu w wyniku korozji i zostaną wymienione na nowe. Firma zakupi też nowy kompresor ciśnienia hamulcowego i zmierzy ślad kół, by wyeliminować wszelkie ewentualne  odkształcenia, jakie mają w nich miejsce.

     W swoim kolejowym życiorysie lokomotywa 310.922 przeszła wiele. Wyprodukowana została w 1930 roku, służyła w wojsku, potem na bocznicach, a jeszcze później przez 20 lat pełniła funkcję pomnika w lokomotywowni w Českiej Třebovej. Od połowy lat 90. XX wieku woziła turystów, ale nękały ją nieciekawe wydarzenia i awarie. W lipcu 2011 roku była holowana do Telča na imprezę Parní leto i wyjazd ten zakończył się dla lokomotywy tragicznie. Pociąg wykoleił się w okolicach Jihlavy, parowóz został poważnie uszkodzony. Próby jego ponownego powrotu na tory nie powiodły się. Grupa pasjonatów wymieniła uszkodzone osie, ale później zespół znów się rozpadł.

Waldemar Brygier – NaszeSudety.pl na podstawie: idnes.cz

 

Jeśli podoba Ci się nasza redakcyjna praca i uważasz, że jest przydatna, to...
Jeśli podoba Ci się nasza praca, postaw nam kawę na buycoffee.to

CMS by Quick.Cms| Projekt: StudioStrona.pl