Zaginięcia zawsze się zdarzały. Niektórzy przepadali bez wieści, innych znajdowano martwych, byli i tacy, którzy celowo zacierali za sobą ślady. Waldemar Wilski rozpłynął się w powietrzu podczas swojego wesela. Tropy biegną równolegle przez nieświęte życie Wilskiego, aż komisarz Sonia Kranz znajduje makabryczny dowód, że zaginiony naprawdę mocno wzburzył komuś krew. Dramatyczny przebieg morderstwa wydaje się nieprawdopodobny, ale ponad sto lat temu na tych terenach wydarzyła się podobna historia
Mila uwielbia kilka rzeczy: zapach farb olejnych, niekończące się rozmowy z przyjaciółką, pracę w księgarni, smak słodko-kwaśnych żelków i ciepły brzuch beagle’a o imieniu Zakładka. Ale jest coś jeszcze, co powinniście o niej wiedzieć: najbardziej na świecie kocha Karkonosze oraz wszystko, co można tam znaleźć. No, prawie wszystko! Mila nie znosi nowoczesnych apartamentowców, które nijak się mają do sudeckiej architektury, a jednak rosną w Szklarskiej Porębie niczym grzyby po deszczu
Ukazał się wiosenny numer czasopisma „Sudety”. Bardzo cieszy spełnienie obietnicy redaktora prowadzącego Kamila Piotra Piotrowskiego, który kilka miesięcy zapowiedział cykliczność ukazywania się kolejnych numerów. Jeszcze bardziej cieszy objętość nowego numeru, bo dostajemy do rąk 46 stron ciekawej lektury (poprzedni numer, jak i wiele wcześniejszych były okrojone do kilku, kilkunastu stron mniej). A co dostajemy w numerze 182?
555 zagadek o Górach Stołowych jest próbą zebrania tego, co w Górach Stołowych najciekawsze, wyjątkowe i niepospolite.Jeżeli nigdy w nich nie byłeś, ta książka pozwoli Ci przekroczyć ich granicę i zajrzeć do środka ― do ukrytych tam historii i mrocznych tajemnic. Gwarantuję, że rozdział po rozdziale coraz szerzej będzie się przed Tobą otwierać niezwykły skalny świat, w którym każda piaskowcowa skałka ma w sobie coś wyjątkowego
Opracowanie poświęcone wrocławskiej gastronomii w latach 1957–1970, w którym czytelnik znajdzie informacje o jej strukturze, typach funkcjonujących zakładów oraz ich umiejscowieniu na terenie Wrocławia. Autor pisze również o prowadzonej przez lokale działalności rozrywkowej oraz przedstawia jadłospisy, opisuje też różne problemy z klientelą (gastronomiczne miscellanea). Wszystko to zostało ukazane na tle ówczesnych przemian
Obserwowany w ostatnich latach renesans kolei w Polsce wyraźnie widoczny jest również na Dolnym Śląsku. Na intensywny wzrost przewozów pasażerskich w regionie w sposób szczególny wpłynęło powołanie w 2007 roku przewoźnika Koleje Dolnośląskie. Obchodzona w tym roku 10 rocznica działalności Kolei Dolnośląskich skłania do refleksji nad powstaniem i funkcjonowaniem spółki, której aktywność w naturalny sposób łączy się z ciekawymi dziejami kolei w regionie.
W granicach obecnej Polski początek tym dziejom dało uruchomienie 22 maja 1842 roku odcinka Wrocław – Oława. W prezentowanej książce ważne dla funkcjonowania kolei wydarzenia zostały ukazane wraz z przedstawieniem infrastruktury kolejowej regionu. O jej wyjątkowości decyduje fakt rozległej sieci łączącej zarówno ważne miasta, jak i wkraczającej w atrakcyjne krajobrazowo Sudety. Wybudowane z dużym rozmachem mosty, tunele i dworce kolejowe często stanowią dziś zabytki w skali europejskiej, dlatego wciąż budzą podziw i zainteresowanie pasażerów.
Spis treści
I. Pionierskie działania poprzedzające powstanie kolei na Dolnym Śląsku (do 1842)
Plany, projekty, komitety organizacyjne
II. Towarzystwa kolejowe: budowa pierwszych kolei przez kapitał prywatny (1842 - 1880)
Kolej Wrocław - Oława (Górny Śląsk) 1842
Kolej Wrocław - Legnica - Węgliniec - Berlin/Drezno 1844-1847
Kolej Wrocław - Świebodzice - Wałbrzych 1843/1853
Kolej Wrocław - Poznań 1856
Kolej podsudecka Legnica - Jaworzyna Śląska - Ząbkowice Śląskie 1844-1858
Śląska Kolej Górska (Schlesische Gebirgsbahn) Görlitz/Węgliniec - Jelenia Góra - Wałbrzych - Kłodzko 1867/1880
Kolej Sędzisław - Kamienna Góra - Lubawka 1869
Kolej Legnica - Rudna - Głogów - Zielona Góra 1871 i Wrocław - Ścinawa - Rudna 1874
Kolej Wrocław - Międzylesie 1875
Kontynuacja Śląskiej Kolei Górskiej na odcinku Wałbrzych - Kłodzko 1880
III. Upaństwowienie kolei na Dolnym Śląsku i budowa linii drugorzędnych (1880 - 1918)
Kolej Jelenia Góra - Kowary - Kamienna Góra - Marciszów 1882/1905/1914
Kolej Wrocław - Kobierzyce - Sobótka - Świdnica - Jedlina Zdrój 1884/1898/1904
Kolej doliny Kaczawy (Katzbachthalbahn) Legnica - Złotoryja - Marciszów 1884/1896
Kolej Wrocław - Trzebnica 1886
Kolej Kłodzko - Kudowa Słone 1890/1902/1906
Kolej Dzierżoniów - Bielawa Zachodnia 1891
Kolej Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna - (Kořenov) 1891/1902
Kolej Lubań - Leśna 1896
Kolej doliny Białej Lądeckiej (Bielethalbahn) Kłodzko - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie 1897
Kolej doliny Kwisy (Queisthalbahn) Lwówek Śląski - Zebrzydowa - Żagań 1902-1905
Kolej doliny Bobru (Boberthalbahn) Jelenia Góra - Wleń - Lwówek Śląski 1906/1909
IV. Inicjatywa społeczności lokalnych - kolejki trzeciorzędne 1892-1945
Kolej Karkonoska (Riesengebirgsbahn) Mysłakowice - Karpacz 1895
Kolej doliny Zadrny (Ziederthalbahn) Kamienna Góra - Okrzeszyn 1899
Kolej Sowiogórska (Eulengebirgsbahn) Dzierżoniów - Srebrna Góra - Ścinawka Średnia 1900-1902
Kolej Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok 1900
Ząbkowicka Kolej Powiatowa Srebrna Góra - Ząbkowice Śląskie - Ciepłowody - Kondratowice/Henryków 1908
Kolej Izerska (Isergebirgsbahn) Mirsk - Świeradów Zdrój 1909-1910
Kolej Jugowice - Walim 1914
V. Okres międzywojenny - modernizacja w okresie przemian (1918-1939)
Elektryfikacja Śląskiej Kolei Górskiej i jej odgałęzień
VI. Na przełomie dwóch epok
Räder müssen rollen für den Sieg!
Ostatnie miesiące wojny
Geneza DOKP we Wrocławiu
Pamiętny rok (Kazimierz Rębilas, 1946 rok)
Podnoszenie z gruzów
Przestawianie zwrotnic
VII. Lata wzrostu i modernizacji
Struktury
Skomplikowana historia
NSZZ „ Solidarność”
Okresy „górne i chmurne”
Spóźniony koniec epoki pary
VIII. Regres i jego przyczyny
Zapowiedź apokalipsy
Powolna agonia wąskotorówki
Znikające pociągi
Czas barbarzyńców i obrońców
Między starym i nowym
IX. Renesans - Koleje Dolnośląskie
Trzęsienie ziemi
Geneza i rozwój Kolei Dolnośląskich
Wywiad z Andrzejem Łosiem
Wywiad z Patrykiem Wildem
Trudne początki (Tomasz Kloc)
„Zmieniamy kolej na lepsze”
Jeździliśmy „po krzakach” (Tomasz Kloc)
Konkurencja (Tomasz Kloc)
Przełamywanie niemożliwego
Stan obecny
Opisy pojazdów – rys historyczny i eksploatacja
Podsumowanie
Aneks – Sieć kolejowa Dolnego Śląska w XIX i XX wieku
Bibliografia
Przemysław Dominas, Tomasz Przerwa: "Od kolei na Dolnym Śląsku po Koleje Dolnośląskie". Wydawnictwo Księży Młyn, Łódź 2017. Okładka twarda, format 21 x 29 cm, stron 340, bogaty materiał ilustracyjny, czarno-białe i kolorowe zdjęcia
Zobacz także:
książka w Sudeckiej Księgarni Wysyłkowej
pozostałe książki wydawnictwa Księży Młyn